Nieuws

Subsidie ecologisch en veilig transport vlaanderen

20.03.2019

Beste vervoerder,

Sinds deze morgen kan je nieuwe dossiers indienen voor de subsidie 'ecologisch en veilig transport'. Zoals wij jullie eind vorig jaar al konden melden, is TLV er in geslaagd om het bedrag van de subsidie op te trekken van 3.000 naar 5.000 euro per voertuig!

Heb je geïnvesteerd na 1 januari 2017 maar nog nooit een subsidieaanvraag ingediend? Dan kan je vanaf nu nieuwe dossiers voor investeringen indienen via de webapplicatie https://ecologisch-en-veilig-transport.vlaanderen.be/. Voor nieuwe dossiers die vanaf vandaag ingediend worden, zal meteen het nieuwe maximum van 5.000 euro gebruikt worden.

We vatten even kort de spelregels samen:
• subsidieaanvragen kunnen gedurende het hele jaar worden ingediend;
• je kan maar één subsidieaanvraag per jaar indienen (aanvragen moeten dus worden gebundeld);
• je kan voor een specifiek voertuig maar eenmaal een aanvraag indienen;
• het totaal van de ingediende uitgaven per subsidieaanvraag bedraagt minimaal 1.000 euro.
Wanneer je dus plant om in 2019 meerdere investeringen te doen op één of meerdere voertuigen, moet je dus nog wachten tot alle investeringen die in aanmerking komen voor deze subsidie, uitgevoerd zijn.

Er is ook een nieuwe handleiding die je vlot doorheen de aanvraagprocedure loodst. Je kan deze downloaden via https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/ecologisch-en-veilig-transport/aanvraagprocedure.

Twijfel je of jouw investering in aanmerking komt? Kijk dan snel even op https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/ecologisch-en-veilig-transport om te ontdekken welke optie op jouw vrachtwagen in aanmerking komt. Of contacteer TLV gewoon voor advies op jouw maat!

OPGELET
De verhoging naar 5.000 euro per voertuig zal later dit jaar ook toegepast kunnen worden op de aanvragen 2017 en 2018. Het systeem moet hiervoor nog aangepast worden. Heb je in de loop van de voorbije jaren dossiers ingediend? Dan zal je hiervan voorafgaandelijk op de hoogte worden gesteld.

Voorwaarde zal sowieso zijn dat je voor de al ingediende voertuigen (lees: nummerplaten) nog facturen hebt die het saldo van maximum 2.000 euro per voertuig kunnen bewijzen. Het gaat hier voor de goede orde om bestaande facturen die dateren van de periode waarin de investering gebeurde.

Voorbeeld:
Je kocht in 2017 twee nieuwe trekkers met een totaalwaarde van 18.750 euro aan subsidieerbare investeringen. Het potentieel subsidiebedrag bedraagt 15.000 euro (zijnde 80% van 18.750 euro). Hiervoor heb je al 6.000 euro subsidie aangevraagd en ontvangen.
Omdat het maximumbedrag van de subsidie opgetrokken is tot 5.000 euro, zal je in de loop van 2019 aanvullend nog tot 4.000 euro kunnen vragen. Je zal dit dan wel moeten kunnen bewijzen met de aankoopfacturen die dateren uit 2017. Investeringen van een latere datum op deze voertuigen zullen niet in aanmerking komen voor de extra subsidie.

De extra steun zal ook pas uitgekeerd worden als VLAIO bevestiging heeft gekregen dat je nog steeds voldoet aan de voorwaarden van de regeling "de-minimis". Deze zegt dat je maximaal 100.000 euro steun kan krijgen voor drie opeenvolgende kalenderjaren.

Dit alles wordt zoals gezegd momenteel volop verder uitgewerkt. Zodra meer informatie beschikbaar wordt, zullen wij dit uiteraard communiceren.


Met vriendelijke groeten,

Lode Verkinderen
Secretaris-generaal

Europa Truck Trial!

11.03.2019

Zet je alvast schrap want MAN brengt voor de eerste maal Truck-Trial eindelijk naar België! Geen uitdaging te groot, geen helling te steil voor deze waaghalzen die hun trucks werkelijk tot de grenzen van het haalbare duwen en het tegen elkaar opnemen op de meest waanzinnige parcours.

Gedurende het weekend van 11 en 12 mei vormt de zandgroeve van Mont-Saint-Guibert het adembenemende decor voor de Truck-Trial. Verwacht je aan veel pk’s, veel zand en vooral veel fun tijdens hét event van het jaar dat je absoluut niet mag missen.

Reserveer nu je tickets en geniet van een voordelige inkomprijs aan de kassa.

https://truck-trial.man-events.be/

Europa Truck Trial in Belgium

08.02.2019

!! Europa Truck Trial in Belgium !!

!! SAVE THE DATE !!

Datum : Zaterdag en zondag 12 mei 2019
Openingsuren : 9u - 18u
Locatie : Zandgroeve Mont-Saint-Guibert
(E411 richting Namen - Afslag 9 Corroy-le-Grand)

https://www.europatrucktrial.org/
https://www.europatrucktrial.org/ticketverkauf/
https://sabliere-de-mont-saint-guibert.business.site/

MAN TGE wint “Fastest Growing Van” award

25.01.2019

MAN TGE wint “Fastest Growing Van” award

In het kader van het Salon Auto/Moto/Van organiseerden Febiac en TransportMedia het initiatief “Most Loved Van” ter onder-steuning van de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen.

Gedreven door een uitgebreide mediacampagne konden de geïnteresseerden, zowel online als op het Salon zelf, hun stem uitbrengen voor hun favoriete bestelwagenmerk, dit in meerdere categorieën. In Paleis 12 werden de verschillende deelnemende merken aan de bezoekers voor-gesteld op een specifieke Most Loved Van stand.

Uiteraard kon ook MAN niet ontbreken met zijn TGE bestelwagen, voor de gelegenheid voorgesteld in de elektrisch aangedreven eTGE variant.

Gisteren werden de winnaars bekendgemaakt in Paleis 12 tijdens de Most Loved Van galavond, georganiseerd in Paleis 12. MAN viel hierbij in de prijzen en kreeg de award voor “Fastest Growing Van”. Deze prijs wordt uitgereikt aan het merk dat de sterkste groei van het marktaandeel op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen wist te realiseren.

Wetende dat de MAN TGE heel snel een plaats kon veroveren op de bestelwagenmarkt, is deze award de bevestiging van het succes van deze jongste telg uit de MAN-familie.

Foto: Managing Director Marc De Baerdemaeker (midden) ontvangt met de nodige trots de “Fastest Growing Van” award.

!! Bezoek MAN op "We Are Transport" !!

10.04.2018

We Are Transport: uniek salon en beursconcept voor de Belgische wegtransportsector.

TLV (voluit Transport en Logistiek Vlaanderen), de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek, en FEBIAC, de Belgische federatie voor de automobiel-, tweewieler-, bestelwagen- en vrachtwagenindustrie, bundelen hun krachten als beursorganisator.

Het resultaat? We Are Transport by TLV & FEBIAC: het nieuwe B2B-topevent voor het wegtransport in België. Brussels Expo wordt op 1, 2 en 3 juni 2018 the place to be voor iedereen die in de uitvoering van zijn dagdagelijkse activiteiten nood heeft aan nieuw en vooruitstrevend rollend materiaal en alle soorten toebehoren. Hierbij komen vanzelfsprekend de leveranciers van vrachtwagens, opleggers en aanhangwagens in beeld, maar de bezoekers van We Are Transport mogen zich ook verwachten aan het allerbeste op het vlak van telematica, banden, voertuigonderdelen en vorkheftrucks.

Deze B2B-beurs moet uitgroeien tot het grootste netwerkevent voor de branche in België!

Neyt Trucks versterkt partnership bij Sporting Lokeren!

10.04.2018

Neyt Trucks is al jarenlang trouwe partner van Sporting Lokeren. Sinds enkele weken hebben ze het vertrouwen in onze club opnieuw bevestigd en zelfs versterkt. Bij wijze van aftrap van deze samenwerking zullen komende zondag de nieuwe bestelwagens tentoongesteld worden voor de ingang van het stadion.

Sinds meer dan een kwarteeuw (vanaf 1979) gaan Neyt Truck & Bus en MAN hand in hand. De gezamenlijke geschiedenis van de familie Neyt en vrachtwagens gaat zelfs nog verder terug, want reeds in 1965 was er sprake van een gespecialiseerde afdeling bedrijfsvoertuigen. Eén van de vele troeven is de gunstige ligging van het bedrijf langs de E17 in Lokeren.

"We willen het regionale en familiale karakter van de club laten uitstralen naar ons bedrijf. De hele familie Neyt en veel personeelsleden dragen de club een warm hart toe", aldus zaakvoerder Ludwig Neyt.

MAN TGE

27.06.2017

!! De Nieuwe MAN TGE !!

Vanaf heden verkrijgbaar bij Neyt Trucks!

Voor meer info, neem contact op met Michaël Everaert.
Tel : 0474/94.33.77
Mailto: michael.everaert@neyt-trucks.be

MATEXPO

29.04.2017

MATEXPO

Be prepared for the next edition


MATEXPO is een tweejaarlijkse internationale vakbeurs voor bouwmaterieel in Kortrijk Xpo. Als derde grootste vakbeurs in Europa ontvangt MATEXPO als gevestigde waarde meer dan 40.000 bezoekers.

Blikvanger is een MATEXPO Demozone van meer dan 3ha waar de bezoeker voortdurend live demonstraties ziet en zelf machines kan testen. Op de MATEXPO Demozone is ook een uitdagend testparcours voor vrachtwagens.

De 350 exposanten zijn voornamelijk importeurs van machines voor de bouw, recyclage, burgerlijke bouwkunde, goederenbehandeling, milieu en reiniging.

MAN D3876-motor uitgeroepen tot 'Diesel van het jaar 2016'

20.04.2016

De D3876-motor voor vrachtwagens, bouw- en landbouwmachines werd op bauma 2016 bekroond tot 'Diesel van het jaar 2016' op grond van het innovatieve concept van de motor. De award wordt al elf jaar jaarlijks toegekend door het Italiaanse vaktijdschrift DIESEL.
De jury, die bestond uit journalisten van verschillende automagazines, was onder de indruk van het fundamentele concept en de solide materialen van de D3876, die een nieuwe zescilinder-lijnmotor combineert met de beproefde technologie van de MAN D20/D26-motoren. "De D3876 is dus een gloednieuwe motor, maar hij maakt gebruik van de ervaring die miljoenen afgelegde kilometers hebben opgeleverd", was het enthousiaste commentaar van Fabio Butturi, jurylid en redacteur van DIESEL en DIESEL International. Op basis van dit concept hebben de ingenieurs van MAN talrijke technische innovaties geïntegreerd in de ontwikkeling van de D3876. Een top-down-koelsysteem, afgeronde kleppen, stalen zuigers, brandringen en een common-railsysteem met een inspuitdruk van 2500 bar maken van de D3876 een ongelooflijk betrouwbare en kostenefficiënte, maar niettemin geavanceerde motor.

Op IAA 2014 presenteerde MAN Truck & Bus de toen nieuw ontwikkelde 15,2-liter-zescilinder-lijnmotor D3876 LF0x: een krachtige, uiterst efficiënte en uitzonderlijk betrouwbare dieselmotor voor vrachtwagens die tegen de meest veeleisende transporttaken is opgewassen. De D3876 LF0x was toen het nieuwe topmodel in het gamma MAN Euro 6-motoren dankzij zijn krachtige koppel van 2500 tot 3000 Nm en vermogen van 382 tot 412 kW (520 en 560 pk) voor langeafstandstransport en trekkers, en 471 kW (640 pk) voor zwaar transport.
Daarna werd de verder ontwikkelde D3876 als motor voor landbouw- en bouwmachines onthuld op Agritechnica 2015 en bauma 2016. De D3876 LE12x biedt een vermogensspectrum van 415, 450 en 485 kW (565, 612 en 660 pk) voor voederhakselaars, rupsgraafmachines en tal van andere toepassingen. Dankzij de geavanceerde uitlaatgasrecirculatie en SCR-technologie voldoet de motor ruimschoots aan de Amerikaanse Tier 4 Final- en CARB US- en de Europese Fase V-emissienormen.

Koning van het bouwterrein: de MAN TGX met D38-motor

19.04.2016

Op bauma exposeerde MAN voor het eerst de TGX-serie met de krachtige D38-motor. Dit is de perfecte combinatie voor zware tractiewerkzaamheden. Dankzij het hoge motorvermogen van meer dan 500 pk is het mogelijk om zware ladingen te vervoeren en tegelijkertijd hoge snelheden te halen. Typische toepassingen zijn trucks met kipperopleggers, 6x4-kiepwagens die vaak met aanhangwagens worden gebruikt. Als in de bouw bijvoorbeeld diepladers met zware bouwmachines getrokken moeten worden, kan de TGX D38 met 520 of 560 pk met gemak een maximaal voertuiggewicht van 120 ton vervoeren (afhankelijk van het ontwerp van de aandrijflijn). Overeenkomstig de eisen van de sector voegt MAN de TGX D38 aan het productaanbod toe als uitvoering met een normale of gemiddelde hoogte en met robuuste stalen bumpers.
Dankzij de tweetraps turbo, die kenmerkend is voor alle motoren van MAN, bereikt de zescilinderlijnmotor met een cilinderinhoud van 15.256 cc zijn nominale koppel van 2700 Nm bij 930 tpm. Dankzij het ruime toerentalbereik is er een maximaal koppel bij 930 tot 1350 tpm. Dit betekent dat dit topmodel bij tractietoepassingen grote trekkracht uit het koppel genereert, in een vroeg stadium opschakelt en ook in hoge versnellingen het motorkoppel hoog houdt.

In de zomer van 2015 schakelde MAN in de TGX D38-serie over op de nieuwe generatie TipMatic TX-transmissies. De direct-driveversie is ontworpen voor het hoge koppel van 2500 tot 2700 Nm dat door de D38-motoren wordt geleverd. Deze TX-transmissie biedt de klant een aantal gemaksfuncties. De volgende daarvan zijn bijzonder geschikt voor gebruik in de bouwsector:
• Hellingshoeksensor: Dankzij de geïntegreerde hellingshoeksensor houdt de TGX D38 bij het kiezen van een versnelling rekening met de actuele terreingesteldheid. De TipMatic TX vindt altijd de juiste versnelling om weg te rijden, of dat nu bergop, leeg of met een volle lading is.
• Rock Free-functie: Op bijvoorbeeld besneeuwde wegen of bouwterreinen met een iets verdichte ondergrond maakt deze functie het eenvoudiger voor een vastzittende TGX D38 om los te komen. Als de Rock Free-functie wordt ingeschakeld, opent de koppeling heel snel als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal heeft genomen. Als het gaspedaal weer wordt ingedrukt, sluit de koppeling, waardoor de bestuurder het voertuig voorzichtig los kan wiegen. Hierbij wordt automatisch een geschikte versnelling gekozen om het koppel naar de aangedreven wielen te verminderen en zo wielspin te vermijden.
• Manoeuvreerfunctie: De wisselwerking tussen het gaspedaal en de koppeling is verbeterd om nog soepeler te functioneren, zodat de bestuurder bijvoorbeeld nauwkeuriger op laadperrons of krappe bouwterreinen kan manoeuvreren.

Andere beschikbare functies op de TipMatic TX-transmissie zijn bedoeld om brandstof te besparen. Dit levert een positieve bijdrage aan de TCO van de MAN TGX D38. De nieuwe EfficientCruise GPS-cruisecontrol met EfficientRoll-functie, die ‘doorrollen’ mogelijk maakt, is samen met de TipMatic TX aan deze serie toegevoegd. De combinatie van beide functies zorgt voor extra besparingen. Het systeem gebruikt de driedimensionale kaart van het terrein om het verloop van de weg te voorzien en past de snelheid daaraan aan. EfficientCruise voorziet tegelijkertijd de keuze van de versnelling en schakelt vóór bergopwaartse stukken op tijd terug naar de geschikte versnelling. Het doel is om het bergopwaartse stuk zonder trekkrachtonderbreking af te leggen. Indien mogelijk voorkomt het voertuig terugschakelen op korte hellingen. Dankzij de kennis van het terrein waarover de route loopt, schakelt het systeem vroegtijdig aan het einde van een helling op als dat waarschijnlijk een positief effect op het brandstofverbruik heeft. Hierbij spelen de Speed Shifting-functies een rol. Door de specifieke coördinatie van de bediening van de motor, koppeling en transmissie verloopt het schakelen tussen de drie hoogste versnellingen (10, 11 en 12) nog vlugger. Zo kan de transmissie sneller terugschakelen wanneer bergop wordt gereden en wordt het koppel korter onderbroken om de trekkracht te behouden. Het voertuig behoudt hierdoor meer vaart, wat een brandstofbesparing oplevert.

De EfficientRoll-functie schakelt op lichte afdalingen automatisch naar z'n vrij. De uitgeschakelde motor draait dan stationair. Door de verminderde luchtweerstand verliest het voertuig minder snel vaart dan wanneer de transmissie is ingeschakeld. Als het voertuig onder de ingestelde cruisecontrolsnelheid komt of boven de ingestelde snelheid uitkomt, wordt automatisch de juiste versnelling geselecteerd en de koppeling geactiveerd.

De Idle Speed Driving-functie gebruikt het hoge koppel van de 15,2-litermotor bij de laagste toerentallen, wat meer comfort bij langzaam rijden biedt en brandstof bespaart. Dit is vooral handig in langzaamrijdend verkeer of bij nauwkeurige manoeuvres. In die situaties behoudt het voertuig zijn voorwaartse beweging met een lager stationair toerental van ongeveer 600 tpm en gesloten koppeling, zolang de bestuurder niet remt.